First week in America - Reisverslag uit Covington, Verenigde Staten van femke Stoelinga - WaarBenJij.nu First week in America - Reisverslag uit Covington, Verenigde Staten van femke Stoelinga - WaarBenJij.nu

First week in America

Door: Femke Stoelinga

Blijf op de hoogte en volg femke

24 Juli 2013 | Verenigde Staten, Covington

haai allemaal,

Hier mijn eerste blog vanuit Amerika.
De nacht van 19 op 20 juli heb ik amper kunnen slapen opeens kwam alles zo dichtbij. Om 4:30 ging alweer de wekker, en om 5 uur zaten we met de hele familie in de auto opweg naar Schiphol. Onderweg zaten de grappen er nog goed in en werd de auto speciaal voor mij in de cow row gezet.... Na het inchecken moesten we gelijk afscheid nemen van elkaar want ik moest al vroeg bij de gate zijn. Het afscheid nemen was erg emotioneel en terwijl ik dit schrijf heb ik de tranen in mijn ogen. Eenmaal door alle veiligheid heb ik nog een halfuurtje moeten wachten tot ik het vliegtuig in mocht. 10 minuten te laat ging ik de lucht in. Ik zat naast een nederlandse jongen van rond de 25 en een chinese man die alleen maar chinese films keek... Na 2 films veel proberen te slapen en vies vliegtuig eten (m'n chicken was ineens een ei) landde ik na 9uur en 15 minuten en stond de douane daar te wachten. De Nederlander naast me was al eerder in Atlanta geweest en hielp me de weg te vinden. Bij de douane zat een grote enge zwarte man en die was heel streng maar ook super sloom, maar na een kleine ondervragen mocht ik weg. Op m'n koffer heb ik lang moeten wachten maar gelukkig was die er wel!!!
Ken en Dawn stonden op me te wachten met bloemen, ballonen en een bordje met welcome Femke. Die middag zijn we naar de target (een super grote winkel waar ze echt alles hebben) geweest en heb ik mijn eerste amerikaanse starbucks gehad. Weer thuis hebben we mijn 'regels' besproken en dat zijn er toch meer en strengere dan ik had verwacht. Ik mag vrienden mee naar huis nemen, maar als ik met hen mee naar huis wil moeten ze eerst hier zijn geweest en het liefst willen ze die ouders ook hebben gesproken. Ook vertelde ze me over de slangen spinnen crime op school en in de stad en andere enge dingen, goed begin… Daarna hebben we pizza gegeten (je kan veel zeggen maar het enige gemeenschappelijke met onze pizza's was dat het rond was). Voelde me eerlijk gezegd na die pizza ook niet helemaal fit meer. s'Avonds keken we fast and furious 2 maar ik ben halverwege de film naar bed gegaan, ik hield het niet meer vol. Ik heb weinig en slecht geslapen. En was om 6 uur alweer wakker. Die ochtend was lang en moeilijk ik ben nog steeds erg moe en niet helemaal fit. We zijn toen even naar de buren geweest om kennis te maken. Die buren zijn 6 maand, 2 en 5 jaar. Super schattig en ze hebben me al hun speelgoed laten zien die van 5 nam me overal mee heen ik moest alles hebben gezien daar. Ken was ondertussen thuis gekomen met zijn dochter Fionna (die woont bij haar moeder in South Carolina) En zijn we weer naar een 'mall' geweest en hebben een nieuwe telefoon voor mij gekocht zodat ik op hun textingplan kan en bereikbaar ben voor ze.
S’ Avonds hebben we een hamburger met wat sla en groente gegeten. Bijna alles draait hier om eten en het is een wonder als er een kwartier lang geen woord over eten wordt gezegd. Deze dagen was het ontbijt huge maar goed, middag eten was Mac Donald’s, chick-fill a of subway, het avond eten was wel gewoon thuis maar zit weinig smaak aan. Elke maaltijd wordt me verteld dat ik weinig eet haha.
De avonden zijn hier nu erg lang en heb nog weinig te doen. Ik vind het raar om dan niet nog even papa en mama te kunnen vertellen wat ik gedaan heb vandaag of iets te vragen over whatsapp. En over 1,5 week als ik dan uit school kom slapen jullie allemaal, dat is raar.
Dag 3.
Dawn Fionna en ik (Ken moest werken) naar een health department geweest, na een heletijd wachten gebeld te hebben met Nederland voor vaccinaties die ik gelukkig wel had gehad. Bleek dat er toch nog 2 verlopen waren dus na een hele zoektoch kon dit bij een minute clinic waar we natuurlijk erg lang moesten wachten… Het is hier normaal om als je binnen komt je naam en telefoon nummer op te schrijven en te wachten tot je geroepen wordt, dit kan soms wel een dik uur duren… (dit moest trouwens zelfs bij de telefoonwinkel)
Na de vacctinaties en nog een paar andere controles konden we (3uur later) weer verder. Op naar school! De school (Newton county school, Alcovy) is groot, veel groter dan quintus en alcovy heeft maar 1300 leerlingen. De school is echt precies zoals je in films ziet (wat ik tot nu toe gezien heb dan) 31 juli is opendag war ik heen ga met de Annebelle (gastzusje uit Duitsland), Ken & Dawn. Dan krijg ik waarschijnlijk ook mijn klas en vakken te horen. Bij de receptie op school vroegen ze waar ik vandaan kwam iedereen keek gelijk op toen ik zei dat ik uit Nederland kom en keek me met open mond aan. Na school zijn we naar de ouders van Ken gegaan die tegenover de school wonen. Ook weer een typisch Amerikaans huis. De kleinkinderen waren bij opa en oma dus die heb ik dus ook gelijk ontmoet.
S’Avonds heb ik kennis gemaakt met de andere buren (Met zwembad!!) ze vroegen Fionna en mij gelijk of we wilden zwemmen, daar heb ik natuurlijk geen nee op gezegd.
Dag 4.
Lang op gewacht maar daar gaan we dan DONWTOWN ATLANTA!!! Het was anders dan ik verwacht had maar leuk. We hebben maar een klein stukje gezien. Ook het centraale park waren ze aanhet tennis. Later die dag hebben we nog een art museum bezocht, dat vindt Fionna namelijk helemaal geweldig.
Die avond hebben we even met de buren gevolleybald en zijn we naar een klein lake gelopen, waar weinig te doen was.
Dag 6.
We zijn naar het politie bureau geweest (niet schrikken!) Dawn had vorige week een ongeluk gehad met haar auto en had wat papieren nodig, na natuurlijk weer lang wachten konden we naar de garage om haar auto weer op tehalen. Dag mooie witte range rover…. We hebben nog een paar winkels bezocht en zijn daarna weer naar huis gegaan. We hadden weinig te doen dus fijn Fionna en ik een film gaan kijken. (Die film kwam uit een automaat die op veel plekken staat en je gewoon een film kan lenen voor 1,20 dollar per dag normaal voor ze, maar voor mij was het apart).
Morgen gaan we (Dawn Fionna en ik) de moeder van Dawn op halen van het vliegveld, die bij haar andere dochter in California was en dan naar het lake house voor twee dagen!! Super veel zin in.

Gister was het taco Tuesday maar dat waren we vergeten, dus is het vandaag taco Wednesday!

Dit is een snelle beschrijving van mijn eerste paar dagen.
Jullie allemaal een fijne vakantie nog!

Liefs uit Amerika, Femke.

  • 25 Juli 2013 - 11:51

    Papa:

    Hé, super leuk allemaal!!!

    Kan je ook foto's er op zetten??


  • 25 Juli 2013 - 21:07

    Sanne :

    Top! Ben heel erg benieuwd naar de foto's! Kus

  • 26 Juli 2013 - 10:40

    Tom:

    Hey femke,

    klinkt echt fantastisch(: Super veel plezier nog(:
    Bn bnieuwd naar de rest(;

  • 26 Juli 2013 - 12:19

    Versluys:

    Dag Femke,
    Met stijgende belangstelling je blog gelezen.
    Wat kan een mens verwerken in een week tijd.
    En al die indrukken en dan naar school Spannend.
    Wij kunnen ons voorstellen dat je veel moet verwerken
    in korte tijd en al die indrukken.
    Blij dat wij op deze manier kontakt hebben.
    Volgende keer meer knuffels van Opa en Oma V.

  • 26 Juli 2013 - 13:28

    Oma E En Opa G:

    hoi femke
    knap dat je al je belevenissen zo uitvoerig hebt opgeschreven,
    het is net een spannend boek, dat je leest voor je gaat slapen,
    en dan denkt" lekker dat ik in m'n eigen bed kan stappen"
    Maar als zoiets vroeger ook had gekund had ik denk ik
    zo'n avontuur wel willen beleven. Want het is een echt avontuur,
    de mensen om je heen moet je in der loop van de tijd nog echt leren kennen,
    met alle gewoontes van het land.
    Maar ik begrijp dat Ken en Dawn echt van plan zijn je te helpen
    je weg te vinden en een goed jaar te hebben in hun land, in hun huis.
    De eerste maanden zal het best wel erg vermoeiend zijn en vreemd en onbereikbaar lijken.
    Doe rustig aan, je hoeft niet alles meteen te weten en te onthouden, Dat begrijpen ze best.
    Geniet hoe langer hoe meer van deze bijzondere kans en blijf ons op de hoogte houden.
    Knuffels van Oma, en ook van Opa natuurlijk.

  • 28 Juli 2013 - 14:53

    Truce:

    Hi lieve Femke,

    Wat kan er in een week veel gebeuren en wat goed van je dat je dit allemaal zo uitvoerig al hebt opgeschreven.
    Kijken uit naar je volgende verslag en wensen je heel veel sterkte en succes met alles.
    Dikke kus van Norbert & Truce

  • 31 Juli 2013 - 09:02

    Tante Ly:

    Lieve Femke,
    Deze digibete tante heeft het eindelijk gevonden!! Wat leuk om dit allemaal te lezen. Niets voor mij, zo'n avontuur, maar ik hoop dat je er voluit van kunt genieten ook al zal het niet altijd gemakkelijk zijn.
    Hou je goed, liefs van tante Ly

  • 01 Augustus 2013 - 15:56

    Patricia Versluys:

    Hoi Femke

    wat leuk je te kunnen schrijven vanuit tilburg.Je kan mooi verhalend schrijven.
    volgens mij hoef jij je niet te vervelen.
    Ik wens je veel plezier op school.

    liefs patries en stijn

  • 09 Augustus 2013 - 16:17

    Dorothé:

    Hi Femke,

    De kop is eraf van je Amerikaanse avontuur. Heel leuk om te lezen allemaal, maar om mee te maken denk ik erg intensief.

    Veel groetjes, ook van Arjen en de jongens

    Dorothé

  • 09 Augustus 2013 - 23:30

    Lena:

    He moi Femke
    Oal goud mien wicht?

    Als de ervaringen en de kilo's maar niet hand in hand gaan....
    Je zou een paar kilootjes aankomen....volgens mij gaat dat kloppen. Jij hebt de mazzel dat je het kunt hebben.
    Zoals ik in meerdere reacties lees,vind ik ook dat je erg mooi en beeldend schrijft, talent op zich.
    Ik had al grote bewondering voor het aangaan van deze uitdaging en die heb ik ook bij het lezen van hoe je " de nieuwe wereld" tegemoed treed.
    Geniet ervan wichie, ga binnenkort een afspraakje maken bij je biologisch thuisfront om te horen hoe daar je belevenissen worden ervaren.
    Geniet ervan,dikke smok!
    Een grote bewonderaar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

femke

Actief sinds 05 Juli 2013
Verslag gelezen: 900
Totaal aantal bezoekers 28130

Voorgaande reizen:

08 Februari 2019 - 15 Juli 2019

Stage Londen

03 September 2016 - 30 Januari 2017

Stage in Parijs

02 Juli 2015 - 08 Augustus 2015

Summer in America 2015

20 Juli 2013 - 23 Mei 2014

exchange year in Amerika.

Landen bezocht: