Bienvenu a Paris - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van femke Stoelinga - WaarBenJij.nu Bienvenu a Paris - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van femke Stoelinga - WaarBenJij.nu

Bienvenu a Paris

Door: Femke Stoelinga

Blijf op de hoogte en volg femke

11 September 2016 | Frankrijk, Parijs

Amerika is alweer even geleden, en voor mijn opleiding (international business) is het verplicht om een half jaar stage te lopen in het laatste jaar, bij voorkeur in het buitenland. Ja daar gaat ze weer... Indeed dit blog wordt geschreven vanuit PARIJS!!!! Alles was geregel, maar toen we op vakantie waren werd het plots nog even spannend of het wel door zou gaan ivm nieuwe wetten in Frankrijk. Gelukkig kwam et goed, maar moet ik nu een beetje harder werken dan vooraf bedacht was. Ook was het even spannend omdat het mijn huis waar ik de eerste maand zou wonen ook nog werd gecanceld. Maar het is allemaal goed gekomen, ik ben aan het werk en momenteel verblijf ik in een appartement in Le Blanc Mesnil.

Ik heb een kamer van 9,5 m2 voor 600 euro in de maand, bienvenu a Paris! Ik mag natuurlijk ook gebruik maken van de keuken en de woonkamer, maar € 600 blijft erg veel geld. Bovendien zitten we s’avonds erg knus op de bank bij gebrek aan meubels. Ik ben daarom ook druk op zoek naar wat anders en het liefst iets ook dichterbij het werk. Vanaf hier is het een uur reizen, met drie keer overstappen. Het appartementje heeft wel een leuk uitzicht, aangezien dit op de 10e verdieping is, vanaf mijn kamer kan je zelfs de Sacre Coeur. De Eiffeltoren helaas niet te zien, daar staat staat een andere flat voor.

Vrijdagavond afscheid genomen, dat was erg moeilijk, afscheid nemen blijft toch lastig. Ookal is dit ‘maar’ 5maanden, ik zit nu toch zonder gast gezin en moet nu alles zelf doen. Heeft zo z’n voor- en na delen!
Papa, mama en sietse brachten me, na een overnachting in Dordrecht, naar Parijs. Daar gingen we eerst even bij mijn appartement langs, waar ik kennis heb gemaakt met mijn gastvrouw. We hebben aan tafel wat gepraat maar wat was ik blij dat ik nog een tolk had (papa). Ze ging erg snel en ging maar door, engels zat er niet veel in.

Later die dag zijn we met z’n vieren even het centrum in gegaan en hebben voor mij een ov kaart, pas de navigo, gekocht. We hebben wat rond gelopen bij de Seine, zijn bij de eifeltoren geweest en hebben in een zijstaat bij de Champs-Elysees gegeten.
De veiligheid is erg aangescherpd, er is nog meer politie en er staan hekken bij de Eifel toren (laatste keer dat ik in Parijs was, 2jaar geleden waren die er nog niet). Ook op de route naar het werk staan overal politie agenten en militairen, het moet je gerust stellen maar aan de andere kant is het verschrikkelijk dat het moet. Afgelopen week hoorden we de hele dag sirenes, iedereen gaat gelijk uit van het ergste maar er was een grote brand vlak bij het werk.

Samen met papa, mama en Siets hebben we de route naar mijn stage bedrijf een keer gedaan zodat ik een klein beetje weet waar ik moet zijn. Het bedrijf heet Open2Europe is een communicatie bedrijf in Asniére-sur-Seine.

Zaterdagavond toen papa en mama naar het hotel waren, bleef sietse bij mij, hij sliep bij mij op de kamer. Mijn gastvrouw heeft van 22.00 tot 00.30 aan een stuk door tegen me gepraat en we hebben een afspraak gemaakt om binnenkort naar een musuem te gaan. Ze ratelt maar door, ik heb drie apps gedownload op mijn telefoon omdat zij die handig vond en we hebben heel europa besproken. Het enige wat ik kon zeggen was oui en d’accord gewoon weg omdat ik er niet tussen kwam!!

Zondag middag zijn we even boodschappen gaan doen en heb ik een handig kastje gekocht voor op mijn kamer aandgezien er weinig berg ruimte was. Het was een groot winkelcentrum met werkelijk bijna alle soorten winkels. Na het winkelen hebben we afscheid van elkaar genomen. Ik ben de hele middag op mijn kamer geweest om het een beetje in te richten. Het is erg klein, maar wel gezellig en een beetje eigen geworden. Daarna heb ik even in de huiskamer gezeten, en kletst die vrouw weer de oren van m’n kop. De taal is af en toe nog wat lastig, maar we komen er wel uit met google translate, handen en voeten. Deze vrouw bedoelt het allemaal heel goed al zit ze af en toe wel heel erg op m’n lip, maar ik kan er wel om lachen.

Op het werk is de voertaal frans, maar iedereen kan wel wat engels. Het is een open bedrijf met erg aardige mensen. Ik zit op de kamer met een engelse stagaire, van mijn leeftijd, team Poland en team Benelux, twee super aardige vrouwen van nederlandse afkomst. Is onze kamer wordt dus een mix van engels, frans en nederlands gesproken. Ik moet vooral het nieuws in de gaten houden van de klanten van het Benelux team, bijvoorbeeld Voyages SNCF en Haier. Wanneer er een artikel verschijnt over één van onze klanten moet ik informatie zoeken en dit allemaal bij houden in een excel sheet. Elke week en elke maand moet er een rapport komen met een overzicht van alle nieuwsartikelen. Ik moet ook het maand raport voor het Engelse team maken omdat ik daar ook deel van uit maak, vanwege die nieuwe wetten over stagiaires.

Ik begin elke dag om 9:30 op het werk de eerste dag ging ik super vroeg weg want ik wilde niet te laat zijn, maar iedereen komt vanaf half 10 pas langzaam binnen druppelen. Dit ook mede door de drukke wegen en metro’s in en rondom de stad. Lunch is van 12:30 tot 14:00, dat leek me erg lang aan het begin, maar de lunch is altijd erg gezellig en gaat ook wel snel voorbij. Het is momenteel ook super lekker weer dus zitten we op het dakterras met uitzicht op de Eiffeltoren!! Hoe cool is dat? Af en toe lopen we naar de winkel om lunch te halen, sommigen eten ook in restaurantjes in de buurt. De buurt is erg verschillend waar ik werk, maar dit vind ik met de meeste buurten; de ene straat is mooi en lijkt erg veilig maar drie straten verder kan je geen stap zetten zonder dat er naar je gefloten wordt of iets tegen je gezegd wordt. Het valt mij erg op dat er weinig meiden/vrouwen over straat lopen, zeker geen blonde.

Het bedrijf heeft erg veel stagaires en aangezien het begin van het schooljaar is, is het een komen en gaan van staigaires. Afgelopen dinsdag ging Niclas weg, en hebben we hem smiddags verrast met allemaal eten en drinken. Iets wat blijkbaar altijd gebeurt als iemand weg gaat of jarig is. ‘s Avonds nodigde hij iedereen uit om in een restaurantje wat te gaan drinken met alle stagiaires . Het was erg gezellig, maar ik wilde niet al te laat naar huis aangezien ik niet graag s’avonds laat in de buurt loop waar ik woon.

Woensdag was er weer iemand jarig en vrijdag nam er weer iemand afscheid, dan schiet de tijd mooi op als je even een extra uurtje pauze hebt!! Sowieso ging de week erg snel voorbij, ik ga om 8 uur smorgens weg en ben niet voor half 8 thuis. Als ik thuis kom ben ik erg moe na zo’n dag drie talen moeten spreken haha! Dan moet ik nog even voor mezelf koken en is het al snel half 9.

Dit weekend ben ik samen met de engelse stagaire, Jemima, waar ik veel mee om ga wezen lunchen in Piramides. Het was een leuk gezellig straatje met allemaal restaurants, we hebben beide een super lekkere pasta gehad in een leuk italiaans resaurantje. Daarna zijn we naar een bank gegaan om een bankrekening te openen. Fransen lopen nog erg achter en denken dat het geld kost om naar een Nederlandse rekening geld over te maken... Dus willen ze dat je een Franse bankrekening hebt. Bij Jemima was het een ramp en zij heeft bijna elke bank gehad. Veel banken accepteren niet als je geen vol jaar in Frankrijk woont. Uiteindelijk heb ik bij de zelfde bank als zij een rendez vous (!) gemaakt voor volgende week. Na de bank zijn we naar Montmartre, Sacre Coeur, geweest, Daar kwamen we eigenlijk per ongeluk onderweg langs, onderweg naar een supermarkt. Aangezien het lekker weer was zijn we daar bij de trappen gaan zitten en hebben over van alles gekletst, bijvoorbeeld onze struggles van het eten, de supermarkten met verschillende prijzen, de taal etc. Maar vooral veel gelachen!

Vandaag ben ik er zelf op uit geweest maar veel dingen zijn op zondag gesloten dus heb wat rond gelopen vanmorgen en ben naar Gare Du nord geweest en heb daar in de buurt wat gekeken.

Kortom het gaat goed, de taal is nog wat moeilijk en ben momenteel druk opzoek naar een nieuw onderkomen!

A bientôt!
Bisous Femke xx


  • 11 September 2016 - 18:01

    Arjen:

    Hoi Femke, Klinkt als ff wennen! Maar ook als ik kom er wel doorheen. Veel succes en toitoi Arjen

  • 11 September 2016 - 18:01

    Dorothé:

    Hoi Femke,

    Wat een avontuur weer.... zo te lezen pas je je erg snel aan, maar het zal wel niet allemaal gemakkelijk zijn. Ik hoop dat je een kamer dichterbij je werk kunt vinden en met een iets rustigere hospita ;-) Succes met alle Franse eigenaardigheden en succes met je werk. Dat je er maar veel van op mag steken.

    Groetjes, ook namens de mannen hier,

    Dorothé


  • 11 September 2016 - 20:32

    Mama:

    Hoi Lieverd,

    Wat ben ik weer enorm trots op je hoe je het weer allemaal aanpakt ! Leuk weer geschreven. Lekker enthousiast zoals je bent. Love you XXXX

  • 11 September 2016 - 21:33

    Marga Spiegelaar:

    Hai Femke, wat weer een fantastisch avontuur ga je weer aan. Super!! Jij hebt duidelijk de smaak te pakken en veel geleerd in The USA. Geniet van alles en heel veel succes. Gaat jou wel lukken. Lieve groet van ons. Lex en Marga

  • 11 September 2016 - 23:32

    Heleen:

    Hey, dappere Dodo; wat een verhalen weer van deze eerste periode! Natuurlijk is het wel even wennen en zijn die Fransen heel anders dan de Amerikanen..... maar je gaat er weer veel ervaringen op doen en vast ook veel plezier hebben. Geniet lekker en blijf vooral van die leuke blogs schrijven!

    liefs xxH

  • 12 September 2016 - 16:36

    Opa Stoelinga:

    Lieve Femke,
    Wat leuk om weer een blog van jou te lezen. En je maakt weer heel wat mee. Opnieuw sta je er grotendeels alleen voor en ik snap dat dat heel (in)spannend is. Vooral ook omdat frans toch andere koek is dan engels. Dat ligt niet zo makkelijk in het gehoor. Daar kun je inderdaad heel moe van worden.
    maar ik begrijp dat je al wat contacten met mede-stageaires hebt gemaakt. En dat er lekker gelachen kan worden.
    En nu op zoek naar een ander onderkomen. gaat dat lukken?
    Mijn complimenten met je activiteiten tot nu toe en veel succes met de volgende fase.
    Wij zien uit naar het volgende verhaal.
    Lieve groeten van oma en opa.

  • 24 September 2016 - 20:07

    Tante Ly:

    Lieve Femke,
    Heleen vertelde me vanmiddag over je blog (ik had mijn vaste PC zo van streek gemaakt dat hij naar de reparateur moest) en nu hebben ze hem weer voor het grootste deel werkplaats gemaakt). Gelukkig heb ik mijn I-pad en daarmee kan ik de meeste mensen nog mailen.
    Wat heb je alles boeiend opgeschreven en ik heb grote bewondering voor je met al dat Frans!
    Goed van je, meisje, ga zo door! Groetjes. Van tante Ly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

femke

Actief sinds 05 Juli 2013
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 28076

Voorgaande reizen:

08 Februari 2019 - 15 Juli 2019

Stage Londen

03 September 2016 - 30 Januari 2017

Stage in Parijs

02 Juli 2015 - 08 Augustus 2015

Summer in America 2015

20 Juli 2013 - 23 Mei 2014

exchange year in Amerika.

Landen bezocht: